Wordpress sau Drupal? Cum alegem, corect, platforma pentru constructia unui site de prezentare / corporativ?

Fiind doua dintre optiunile noastre, atunci cand trebuie sa alegem, pentru crearea unui site, un Sistem de Management al Continutului (CMS), incercam mai jos o "confruntare".

Vom prezenta comparativ, cat mai obiectiv posibil, elemente care tin de Wordpress, respectiv Drupal, si care au impact si aplicabilitate directa in activitatea online. La fiecare capitol, vom pleca de la functionalitatea sau beneficiul de care o companie are nevoie, in desfasurarea activitatii, si vom vedea in ce masura este asigurat de cele 2 platforme.

1. Catalogare fisiere Media (poze, pdf, video, audio)
De ce este importanta? Deoarece veti dori adesea, cu siguranta, sa faceti actualizari singure, fara interventii externe.

In momentul asta, in Wordpress nu se pot face pagini in care sa existe un continut structurat numai in functie de un anumit criteriu, doar daca acel criteriu este o categorie de articole. DOAR articolele pot fi puse in categorii, nu si paginile, tocmai de aceea este potrivit pentru bloguri.

In Drupal, se pot seta o infinitate de tipuri de continut. De exemplu, putem seta tipul de continut Video, pe care il putem cataloga in functie de etichete. Sa zicem: lectii, emisiuni, stiri. Putem crea imediat o pagina in care sa afisam numai video-urile care au eticheta lectii, in alta sa afisam video-urile care au eticheta emisiuni, samd.

Acest tip de “catalogare” si structurare pe pagini se poate face pentru absolut orice: pagini, poze, articole, etc

De exemplu, considerand materialele video, in Drupal se pot face pagini diferite pentru - emisiunile TV, materialele video tehnice, prezentari de companie. In Wordpress, s-ar face o singura pagina cu toate materialele video. Daca se doreste organizarea de mai sus, pe care o asigura Drupal, este nevoie de mai mult timp de dezvoltare.

2. URL-uri pastrate
De ce este importanta? Deoarece au impact direct asupra SEO. In procesul de optimizare post lansare a unui site nou, va trebui sa ne asiguram ca toate linkurile deja indexate sa se regaseasca usor in noul site. URL-urile vechi pot fi pastrate 100% in Drupal, fara complicatii. In Wordpress, URL-urile pot fi pastrate doar partial, pe segmente.

Va trebui deci sa luam manual fiecare URL din site-ul vechi si sa-l redirectionam manual catre cel nou ==> timp si costuri mai mari

3. Cautare avansata - in Drupal aceasta este implicita. In Wordpress, nu exista.
De ce este importanta? Este lesne de inteles de ce este importanta pentru un site, Cautarea Avansata, adica multi-criteriala. Sunt argumente atat de uzabilitate, cat de usor este pentru un vizitator sa gaseasca o informatie, cat si pentru analiza traficului si a interesului pe site.

4. Setare blocuri de continut individuale: De ce este importanta? Pentru ca se refera la usurinta cu care veti putea face modificari ulterioare in site. Stiti deja ca sunteti un business dinamic, ca aveti idei si directii noi de dezvoltare. Cel mai probabil, nu veti accepta vreun fel de limitare, in acest sens, a site-ului.

Drupal - se pot seta aceste blocuri de continut independent pentru fiecare pagina in parte (de ex, banner parteneri numai pe o pagina sau anumite pagini). Aceasta customizare nu necesita stabilirea unor noi tipuri de continut. Blocurile de continut pot include orice, inclusiv meniuri, liste de titluri, liste de preturi, slideshowuri, galerii de poze, etc, toate acestea putand fi generate automat pe baza unor criterii de selectie sau pot fi introduse manual intr-un editor vizual.

Wordpress - necesita stabilirea unor tipuri de continut si blocurile statice se editeaza in HTML. Plugin-urile care permit editarea in mod vizual au defecte mari, cel mai mare dintre ele fiind faptul ca, la mutarea unui site sau la restaurarea bazei de date se pierde continutul tuturor blocurilor statice, acestea necesitand recompletare. Peste fiecare gen de continut care trebuie stocat intr-un bloc static este necesara instalarea unui plugin care sa permita postarea unui anumit tip de continut in acel bloc static (adica nu poti avea by default un slideshow intr-un bloc din partea de jos a paginii, sa zicem).

5. File Management: De ce este importanta? Importanta structurarii informatiei de tip fisier creste. Asta insemnand ca este important modul in care sunt organizate asset-urile (pdf, imagini, video, audio, orice fisier), mai ales pentru un site de continut.

Wordpress - Avand in vedere ca Wordpress-ul este, inainte de toate, o platforma de blogging, nicidecum un sistem de management de continut, se asteapta ca fiecare articol sa aiba fisiere distincte. De exemplu, un blog despre excursii care are articole despre excursii, cu poze din excursii, nu va avea niciodata aceeasi poza pe doua articole, sau acelasi fisier cu tarife de muzee pe doua articole.  Astfel, exista dezavantaje si in modul de administrare a asset-urilor: toate imaginile (de exemplu) sunt afisate la gramada in interfata de administrare a fisierelor media. In cazul in care se doreste adaugarea intr-un articol nou a unei poze care a mai fost folosita acum un an, este necesara navigarea prin toata lista de poze. Aceeasi problema de catalogare se afla si pe serverul pe care sta site-ul: pozele sunt puse in foldere si subfoldere generate automat in functie de data (de exemplu, pozele pentru un articol postat in data de 3 februarie 2012 apar la adresa /wp-content/uploads/2013/02).
Drupal - imaginile (si nu numai) pot fi catalogate ierarhic, in foldere si subfoldere, pe categorii de poze, dupa data calendaristica, sau in orice alt mod de ierarhizare, stabilit de cel care administreaza continutul pe site (de exemplu, pozele cu flori albastre de primavara pot fi puse in folderul  /flori/primavara/albastre).
Acest lucru poate sa nu para important pentru un site care nu isi schimba continutul foarte des dar, daca se ia ca exemplu o pagina de echipa, unde sunt 30 de poze, si se doreste actualizarea uneia dintre ele, in wordpress este greu de gasit poza intr-o lista de, sa zicem, 300 de poze (presupunand faptul ca poza nu are un nume foarte sugestiv), pe cand in Drupal se poate merge direct din interfata de administrare la folderul “echipa” (sa zicem), unde sunt toate pozele cu membrii echipei.

6. Tipuri custom de continut:
De ce este importanta? Sa luam drept exemplu pagina de echipa si sa incercam sa simulam o actualizare.
Wordpress: modificarea se face greoi, in cazul adaugarii unui membru aceasta modificare necesita adaugarea unui alt rand in tabel, adaugarea unei poze in libraria media. etc., avand grija sa nu se strice aranjarea in pagina in urma modificarii. Acest lucru este valabil si pentru scoaterea unui membru din echipa. In cazul in care vorbim despre reordonarea membrilor, lucrurile se complica si mai tare. ATENTIE: Pozele membrilor trebuie redimensionate si aranjate inainte de postare sau de adaugarea in articolul cu echipa. Daca se doreste ca acest lucru sa se faca automat, trebuie setate programat moduri de taiere si redimensionare a pozelor. Un alt lucru important este faptul ca, daca la un moment dat se hotaraste ca pozele tuturor membrilor sa fie afisate putin mai mari decat in momentul actual, asta necesita modificarea tuturor pozelor de pe pagina in mod individual.
Drupal: se creaza un nou tip de continut, sa zicem “membru echipa”, cu trei campuri: poza, nume si specializare. Pentru fiecare membru se completeaza un astfel de formular. Scoaterea unui membru se face in doua feluri: scoatere temporara prin optiunea de “nepublicare” sau stergere definitiva, actiuni disponibile la un singur click. Reordonarea se face rapid, membrii fiind separati intre ei, nu toti bagati in acelasi tabel. Pozele nu trebuie redimensionate inainte de postare, acest lucru facandu-se automat. In cazul in care se doreste modificarea modului de afisare al pozelor de la echipa, acest lucru se poate seta in:
Timp alocat:
Wordpress:
- adaugare membru: 30 min
- scoatere membru: 20-30 min
- ordonare membri: la 30 de membri poate sa ia si o ora din cauza atentiei necesare si pasilor multi si marunti
- modificare dimensiune poze pe intreaga pagina: minim o ora (functie redimensionare + actualizare poze)
Drupal:
- adaugare membru: 10 minute
- scoatere membru: 10 minute
- ordonare membri: 10 minute
- modificare dimeniune poze: 10 minute

7. Internationalizare si Multi-language:
De ce este importanta? Simplu, pentru un site in 3 versiuni de limba Drupal: dezvoltare completa, integrare eficienta
Wordpress: plugin aditional cu probleme de implementare si dezvoltare incompleta

8. Upgrade (actualizare platforma): De ce este importanta? Pentru bunul mers al site-ului in timp, upgrade-urile si update-urile sunt inevitabile si absolut necesare. Sunt evitate astfel disfunctionalitatile si vulnerabilitatile de securitate. Wordpress - upgrade-urile au obiceiul de a afecta pluginurile instalate anterior (adica modulele optionale), mai ales daca ele nu sunt actualizate odata cu restul site-ului. Cu toate ca Wordpress are o baza de peste 20.000 de pluginuri (mult mai mare decat Drupal, chiar daca multe dintre ele pe bani), mare parte dintre acestea nu mai sunt actualizate de catre dezvoltator si, deci, pot produce probleme dintre cele mai variate odata cu actualizarea platformei Wordpress. Drupal - upgrade-urile sunt facute astfel incat sa nu afecteze pluginurile existente, indiferent daca acestea tin pasul sau nu cu noua versiune de platforma.

Unele dintre detaliile de mai sus sunt poate putin cam tehnice. Am incercat sa le expunem cat mai non-tehnic, deoarece sunt importante in economia unui site.

In concluzie:
Wordpress-ul este o platforma pentru bloguri, in principal, dar si pentru mici site-uri de prezentare. Utilizat pentru un site corporate, de complexitate peste medie, inseamna ca se face un compromis tehnic. Tema se creaza usor, continutul se administreaza greu, in cazul in care platforma se foloseste ca un CMS. Actualizarea continutului se face in timp mult mai lung decat in Drupal.

Drupal-ul este un Content Management System (CMS) prin definitie si este mai potrivit pentru site-uri medii si mari. Tema si stabilirea tipurilor de continut dureaza putin mai mult decat la Wordpress (important este ca nu cu mult mai mult). Actualizarea ulterioara a continutului se face usor si necesita putin timp.

Chiar si avantajul teoretic al Wordpress in privinta SEO (in sensul ca este o platforma agreata de Google, usor indexabila si, se pare, chiar usor "favorizata" in paginile cu rezultate, i.e. SERP) se poate intoarce impotriva, prin faptul ca vazand aceasta platforma la un site, Google se asteapta ca site-ul sa fie un blog, deci un site actualizat frecvent cu un continut NOU, ca orice blog. Or, site-ul respectiv ramane totusi unul de companie, va primi el oare content nou si original atat de des?

Ne oprim aici. Tot ce-am scris mai sus are la baza intentii bune. Nu vrem sa ne pozitionam ca guru atotcunoscator, desi avem oarecare experienta. Nu stim de ce se opteaza pentru Wordpress in proiectele mari. Intelegem daca exista constrangeri de buget, dar credem mai degraba ca ar putea fi o usoara lipsa de comunicare intre Client si Agentie, atunci cand cea din urma nu cunoaste atat de bine pretentiile si cerintele celui dintai. Daca ar face-o, probabil ar reconsidera propunerea de Wordpress. Oricum, nu este sustenabila ideea uneori intalnita "aaa, este un site simplu, nu se impune mai mult decat Wordpress"

Si, pentru ca am adus bugetul in discutie, se intampla uneori ca un extra-premium din acesta sa se aloce pentru partea grafica. Noi nu credem ca doriti sacrificarea platformei in fata design-ului. Si nu doar pentru considerentele prezentate mai sus, ci si pentru toate planurile voastre online pe termen lung.
 

Voi ce platforma preferati?