Cum masuram rezultatele procesului de optimizare a site-ului (SEO)?
1. Raportul dintre Frazele cheie Non-branded vs.branded
a) Segmentul de trafic provenit din fraze de cautare de brand (numele firmei, al producatorilor pe care ii vinde sau sub-branduri in cadrul firmei, numelele owner-ilor, samd) raportat la segmentul de trafic venit din fraze non-brand, adica generice.
b) Este important Mixul de termeni de cautare Brand vs Non-Brand - O varietate nefiresc de mare a termenilor de cautare de brand poate indica o mai slaba cunoastere a brandului respectiv.
De exemplu, inainte de a incepe campanii de brand awareness pentru "ma dame" mixul de termeni de cautare dupa numele brandului era extrem de divers. Doamnele ma dame utilizau in cautarile lor cele mai variate forme, practic aveam zeci daca nu sute de combinatii ale numelui ma dame; unit sau doua cuvinte, unul sau doi de m.
Iata mai jos un alt exemplu, de data aceasta de la Yalco. Surprinzatoare, si pe alocuri amuzanta, varietatea de termeni prin care oamenii cautau, in 2011, branduri Yalco:
yalco | black | decker | dewalt | stanley | de walt | deker | ialco | libbey | yalko | yaclco | blak | b&d | bleak | deken | dekal | dekel | decher | yaloc | ylaco | yalo | de wallt | dewallt | devalt | blecan | blecar | bleack | dekar | dacker | yallco | yalcco | yalcko | yaico | decar
c) Procentul de Vizitatori Reveniti din cautari de brand - un indicator al fidelitatii si loialitatii pe brandul respectiv.
2. Venitul (Revenue) obtinut din traficul organic
a) Raportul dintre Venitul (Revenue) per interogare (query) : Pozitia medie a frazei de cautare
b) Venitul generat per cosul semantic de termeni de cautare
c) % de Venit generat - cautare organica (naturala) vs. cautare platita (adwords) vs. alte canale
d) Raport Vanzari / Vizite segmentat dupa sursa de trafic
e) % de Vanzari venite din trafic organic non-brand (masurat pe termen lung)
3. Procentul de crestere (preferabil) al traficului din cautari
Masurat de la o luna la alta (MoM) sau de la un an la altul (YoY), cu accent pe perioade de sezonalitate, acest procent ne indica succesul actiunilor de optimizare a site-ului.
Cresterea pe fiecare motor de cautare in parte; este adevarat ca in Romania predomina Google, dar trebuie tinut un ochi atent pe jucatori noi (DuckDuckGo, Wolphram Alpha) sau pe eventuala, chiar probabila, revenire Bing.
4. Pagini Unice care primesc trafic din motoare de cautare
a) Indexarea: nr de pagini care primesc trafic
b) Nr landing page-urilor (pagini care primesc direct trafic)
c) Starea / Nr de erori 404 crestere/scadere
5. Trafic
Care sunt Top pagini care primesc trafic din cautare?
6. Cuvinte / Fraze cheie
a) Numarul de vizitatori per fiecare fraza cheie
b) Engagement per Keyword - cum interactioneaza cu site-ul userii veniti din aceste fraze (timp si adancime)?
c) Topul frazelor de cautare care convertesc
7. Pozitionarile (Ranking) in Cautari
Core term rankings (short tail)
Ranking of top terms : traffic
Semantic Group rankings (including modifiers)
8. Elementele Universale
Ce imagini sau filme din site detin pozitionari si, ca atare, trimit trafic din search?
9. Linkurile
a) Viteza de crestere a numarului de Linkuri (incoming)
b) Raportul dintre Volumul de trafic / Conversii pentru traficul venit din linkuri externe
Iata doar cateva din elementele care pot si trebuie a fi masurate pentru a intelege daca eforturiile si investitia in SEO da roade.
Tu ce parere ai, cum arata acesti metrici pentru site-ul tau? Ce alti KPI crezi ca ar fi mai potriviti pentru site-ul tau?